Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Moet ik mijn elektriciteitsmeter vervangen?

Dit hangt sterk af van uw verbruik. Indien er in de week niemand overdag thuis is zal u merken dat uw dagtarief achteruit draait aangezien er op dat ogenblik niet veel verbruik is. Indien u in het weekend thuis bent zal u merken dat uw nachttarief vooruit zal draaien aangezien er dan meestal een groter verbruik is (avonden in de week behoren ook tot het nachttarief)

Als dit bij jullie het geval is, is het meestal aangeraden om inderdaad om te schakelen naar een enkelvoudige teller.

Uw elektriciteitsleverancier zal u namelijk nooit het verschil aanrekenen tussen het dag- en nachttarief maar altijd de beiden apart factureren. Dit is omdat er een sterk verschil is op de eenheidsprijzen tussen dag –en nachttarief.

Als u echter een enkelvoudige teller heeft registreert – ongeacht weekend of niet – alles op 1 teller, dit zorgt dus dat u mogelijks soms een nuloperatie zal draaien.

M.a.w. onmiddellijk de opgewekte energie verbruiken bij hevige zon bijvoorbeeld.

Als u erover denkt om uw meter te veranderen dient u dit altijd zo kort mogelijk op uw opnamemaand van Eandis te doen.

Zij zullen namelijk een compleet nieuwe teller plaatsen die van 0 begint, dus tracht altijd om alle veranderingen (ook een leverancierswissel bijvoorbeeld) zo kort mogelijk op de opnamemaand te doen

Dien ik over een keuring van mijn binnenhuisinstallatie te hebben alvorens het plaatsen van de zonnepanelen?

Wij vragen zelf niet achter een keuringsverslag van uw huisinstallatie. Echter dient elke elektrische installatie te voldoen aan de AREI normen (i.e. Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties). Bij de aansluiting van de zonnepanelen mag onze elektricien weigeren om de zonnepanelen op te starten of werken uit te voeren indien er twijfels zijn over de veiligheid van de installatie.

Het is belangrijk dat elke woning volledig in orde is, dit is niet alleen wettelijk verplicht maar ook in het belang van uw eigen veiligheid.

Moet ik zelf zorgen voor de keuring van de zonnepanelen?

Na oplevering van de werf doen wij voor u de aanvraag van de keuring van de zonnepanelen bij het keuringsorganisme.

Ik ben nog steeds niet gecontacteerd door het keuringsorganisme.

Het keuringsorganisme heeft van ons de opdracht gekregen om elke klant binnen de 5 werkdagen te contacteren. Indien u nog niet gecontacteerd bent mag u het onderstaande formulier invullen en wij zullen dan de nodige stappen ondernomen opdat u een afspraak krijgt voor de keuring.

Dien ik mijn energieleverancier te verwittigen na het plaatsen van de zonnepanelen?

U mag na de plaatsing van de zonnepanelen uw energieleverancier reeds op de hoogte stellen van de plaatsing van de zonnepanelen. Zij kunnen dan uw voorschotten reeds verlagen i.f.v. uw zonnepanelen. Echter kunnen zij weigeren om uw voorschotten terug te betalen indien uw installatie nog niet gekeurd is.

Mijn netbeheerder vraagt mij achter een keuringsverslag van mijn installatie, ik heb dit echter nog niet ontvangen.

Na de keuring en de betaling van uw factuur krijgt u van ons alle documenten toegestuurd via mail. Zolang uw factuur niet vereffend is zullen wij deze documenten voor u bijhouden.

Mijn netbeheerder vraagt mij bij het online indienen van mijn dossier achter jullie KBOnummer, waar vind ik dit?

Dit is gewoon ons BTW-nummer: BE0466.383.720

Online uitlezing van uw opbrengst raadplegen

Logingegevens verloren

Standaard gebruiken we als account uw e-mailadres en als wachtwoord ktiwti. Uiteraard is het mogelijk dat u dit wachtwoord wijzigt.

Heeft u uw wachtwoord gewijzigd en kent u deze niet meer mag u onderstaand contactformulier invullen en zullen wij het nodige doen om uw wachtwoord te resetten.

Website om online opbrengst te raadplegen

Kan ik mijn opbrengst op mijn smartphone/tablet raadplegen?

Afhankelijk van het merk van uw omvormer kan u een applicatie downloaden om uw gegevens online te raadplegen. U dient in de Appstore of Playstore (afhankelijk van uw toestel) te zoeken naar de volgende applicatie:

➢ SAJ: eSolar Portal

➢ SMA: Sunny Portal

➢ Solaredge: Solaredge Monitoring

➢ Omnik: Omnik Portal

➢ Growatt: ShinePhone

Foutmeldingen op omvormer

Beste klant,
Heeft u vastgesteld dat er een foutmelding is opgetreden op uw omvormer gelieve dan de volgende stappen te volgen opdat wij reeds een idee hebben van het probleem dat u ondervindt.

Hieronder vindt u veel voorkomende meldingen bij de SAJ omvormer en hoe deze kunt oplossen. Heeft u een andere omvormer, gelieve dan ons te contacteren via onderstaand contactformulier.

Error 6

Oorzaak:

De omvormer heeft gedetecteerd dat er op 1 van de stringkabels een storing is opgetreden.

Oplossing:

Gelieve onderstaand contactformulier volledig in te vullen.
Wij nemen binnen de 5 werkdagen contact met u op.

Error 15

Oorzaak:

De omvormer is afgesteld op een wettelijke tolerantiegrens van 253V. Indien de netspanning pieken doorgeeft aan uw net van boven de 253V zal uw omvormer zichzelf uitschakelen en na een paar minuten terug opstarten. Er kunnen verschillende oorzaken voor deze pieken op het net zijn:

  • Er zijn meerdere woningen in de straat tegelijkertijd aan het
    injecteren op het distributienet.
  • U woont vlakbij een middenspannings- of hoogspanningscabine.

Oplossing:

Helaas mogen noch wij, noch u werken uitvoeren aan het distributienet van de netbeheerder. Hieronder kan u zien waar u deze pieken zelf kan raadplegen op uw online portaal. Deze gegevens kan u exporteren in een excel bestand of via een printscreen bezorgen aan Eandis of Infrax. Zij dienen dan aanpassingswerken aan uw net uit te voeren opdat uw omvormer niet meer uitvalt.

Stap 1:

Log u in op uw account en klik links op ‘device information’.

Stap 2

Klik op het serienummer van uw omvormer

Stap 3:

Klik op ‘Check’.

Stap 4:

Kijk op uw grafiek na om hoe laat de omvormer is uitgevallen.
In onderstaand voorbeeld kunnen we zien dat de omvormer om 14u20 is uitgevallen.

Stap 5:

Zoek nu tussen alle registraties naar het tijdstip van uitval. De grafieken lopen steeds 10min achter op de metingen. In dit geval moeten we dus zoeken naar de meting van 14u10 en niet van 14u20. We zien hier duidelijk dat de netspanning op dit moment 254,9V bedraagt. Dit is duidelijk boven de tolerantiegrens van 253V en zorgt er dus voor dat uw omvormer in storing gaat. U kan er nu voor kiezen om van uw metingen een printscreen te sturen naar uw netbeheerder of om de metingen te exporteren in een excel-bestand. Dit kan u doen door rechtsboven de grafieken te klikken op ‘export’.

Error 27

Oorzaak:

Op uw omvormer staat er een oudere versie van software. Dit heeft echter geen gevolg op uw opbrengst of werking van de omvormer en/of zonnepanelen

Oplossing:

Gelieve het onderstaand contactformulier in te vullen. Wij nemen binnen de 5 werkdagen contact met u op om een afspraak te maken opdat er een technieker de software van uw omvormer kan upgraden.

Staat uw vraag hier niet tussen kan u het onderstaande contactformulier invullen. Gelieve dit zo volledig mogelijk te doen. Wij zullen u binnen de 5 werkdagen hierover contacteren.